Monday, February 28, 2022

Undervisning i fem stycken uppsats

Undervisning i fem stycken uppsats



Meddela mig om nya inlägg via e-post. TIPS: Använd handlingsverb och begränsa personliga pronomen som jag, jag, min, vi och vår. Jag förstår den poängen. Logga in nu. Det här hjälpte mig så mycket!





Uppsatsöversikt i 5 stycken



Som många mammor står du inför nya utmaningar när gymnasieåren närmar sig. Biologi, kemi, konst och geometri känns praktiskt taget som en tårtpromenad jämfört med hur man lär ut 5-styckesuppsatsen i din hemskola! En sak är säker. Oavsett hur vi tar oss igenom gymnasieåren måste våra tonåringar i hemundervisning behärska grunderna i lära ut fem stycken uppsats essäskrivande. jag fattar. Ibland behöver vi pausa och spola tillbaka. Om din mellanstadie- eller gymnasieelev kämpar med grundläggande paragraf lära ut fem stycken uppsatsgör det till din högsta prioritet.


Jag tar ett år att lära ut WriteShop och jag kommer att cementera grunderna för kortfattat och konkret skrivande. Att lära dina tonåringar hur man skriver en uppsats med fem stycken är en nödvändighet i hemundervisning. Till skillnad från berättande skrift har den här traditionella uppsatsen en stringent struktur som inkluderar ett inledande stycke, tre huvudstycken och ett avslutande stycke. Det inledande stycket sätter scenen för hela uppsatsen. Kroken drar in läsaren i uppsatsen. En fråga, citat, opinionsbildande uttalande eller intressant fakta kan göra en effektiv, engagerande krok.


Nästa i raden är bakgrundsinformationen, som ger läsaren en kort historik över ämnet. Dessutom måste det inledande stycket innehålla minst ett par meningar som uttrycker uppsatsens huvudpunkter. Se introt som en disposition av resten av uppsatsen, lära ut fem stycken uppsats. Avhandlingsutlåtandet avslutar inledningen. Försök istället att börja avhandlingens uttalande med om eller därför. Dessa ord gör det möjligt för författaren att hoppa direkt in i problemet. TIPS: Använd handlingsverb och begränsa personliga pronomen som jag, jag, min, vi och vår. Dessa stycken måste stödja avhandlingens uttalande och konkretisera argumentet. Så se till att eleverna vet hur de ska försvara eller förklara sina påståenden med hjälp av fakta och bevis.


Alla tre kroppsstyckena har samma struktur: ämnesmening, stöddetaljer och avslutande mening. För äldre gymnasiebarn, lära ut fem stycken uppsats, brödtexterna är ett bra ställe att öva på citat i text. Säg till dem. Och berätta sedan vad du sa till dem. För att hålla det intressant bör det röra sig direkt. Börja avslutningen med en övergångsämnesmening – ett allmänt påstående som flyter fint från den sista meningen i föregående stycke. Efter ämnessatsen upprepar du avhandlingen.


Studenter ska inte bara kopiera och klistra in samma examensarbete. Fråga: SÅ VAD? Vad vill jag att min läsare ska lära sig, göra eller tänka? Fråga varför? Varför spelar detta ämne någon roll? Varför vill jag att min läsare ska bry sig? Svaren på dessa frågor hjälper eleverna att forma resten av sin slutsats. Uppsatser avslutas med en avslutande mening. Den avslutande meningen bör knyta an till kroken från introt, kanske genom att referera till samma exempel, upprepa ett ord eller en fras eller avsluta med ett nytt citat. När det är möjligt bör den avslutande meningen också knyta an till titeln. När de väl har strukturen nere kan de skriva en mängd olika uppsatser med samma verktyg, lära ut fem stycken uppsats. När du undervisar i skriv- och uppsatskunskaper är WriteShop här för att hjälpa dig!


Skicka oss dina frågor eller kommentarer. Nu en del av Demme Learning. Ta reda på mer om Demme Undervisning i fem stycken uppsats här! LADDA NED EN EXEMPEL WRITESHOP LEKTION. HÄMTA MANUALEN FÖR PACKET STIL. Nyhetsbrev Källa Demme Learning Hemsida. Nyhetsbrev Demme Learning Sidebar, lära ut fem stycken uppsats. Sök Sök efter:. Senaste inlägg Ett spännande meddelande! Kontakta oss. Livechatt Chatta med kundtjänst Chatta med en placeringsspecialist.





beskrivande essä om havet



Introduktionsstycket är det som drar in läsarna i uppsatsen och får dem att vilja läsa mer. Efter haken ber jag eleverna att lägga till en eller två meningar av relevanta kommentarer om kroken eller om uppmaningen i allmänhet. Slutligen lägger vi till uppsatsens mening. Avhandlingsmeningen följer alltid samma formel: Återställ uppmaningen, ämne 1, ämne 2 och ämne 3. Jag föreslår att eleverna skriver inledningsstycket plus kroppsstycken ett par gånger innan de undervisar i det avslutande stycket. I slutstycket fokuserar vi främst på att omformulera avhandlingen och inkludera en engagerande avslutande tanke.


Inledningsstycket och brödstycket är gåvan och slutstycket är bandet som binder ihop allt och avslutar paketet. När du pratar om att upprepa avhandlingsmeningen, berätta för eleverna att de måste få det att låta tillräckligt annorlunda från deras ursprungliga avhandlingsmening för att rädda sina läsare från tristess. Sätt att skriva den avslutande tanken: ställ en fråga, personligt uttalande, uppmaning till handling eller till och med ett citat. Jag gillar särskilt att läsa essäer där ett citat används som en avslutande tanke eller ett kraftfullt uttalande används.


Att träna dina elever att färgkoda sina stycken och uppsatser kommer att göra betygsättningen så mycket enklare och kommer att ge påminnelser och förstärkningar för eleverna. När eleverna färgkodar sitt skrivande måste de tänka på delarna av sina stycken, som ämnesmeningar, detaljer och den avslutande meningen. När du sätter betyg kan du också snabbt skanna stycken och uppsatser. Lita på mig, du kommer att utveckla en snabb uppsatsbetygsförmåga. Jag börjar färgkoda med mina elever redan i början när de arbetar med enkla stycken. Jag lägger till de ytterligare delarna av färgkoden när vi går igenom våra fem styckeuppsatser.


Föreställ dig en ensam, stressad lärare som betygsätter fem stycken uppsatser i soffan medan hennes man jobbar nattskift. Allvarligt talat, killar, jag skulle spendera ungefär tio minuter per uppsats. Jag markerade varje litet fel, jag gjorde anteckningar för förbättring och uppmuntrande anteckningar. Jag omarbetade deras felaktiga struktur. I måndags tog jag stolt tillbaka uppsatserna och bad eleverna se över dem och lära sig vad de behövde fixa till nästa gång. Du kan gissa vad som hände ... det fanns massor av betygsatta uppsatser i papperskorgen i slutet av dagen. Jag bestämde mig för att mina betygssätt måste ändras. Jag behövde mina helger tillbaka och mina elever behövde hitta sina egna fel!


Dina elever drar inte nytta av betyg över hela sitt skrivande. De måste hitta dessa fel själva så att de kommer ihåg sina misstag och ändrar sina skrivvanor. Om du har flera elever som kämpar med en färdighet, som avslutande meningar, gör en minilektion om detta ämne. Du kan göra en minilektion med en liten grupp. Däremot föredrar jag att göra minilektioner med hela klassen. De barn som behöver hjälp kommer att få det och resten av din klass kommer att få en repetition. Jag måste vara en hemsk författare. Titta på alla dessa misstag. Om dina elever gör en standardiserad skrivbedömning kommer strukturen och flödet av deras uppsatser att vara värda mycket mer än perfekt stavning.


Jag skapade denna instruktionsenhet för fem stycken uppsatser för lärare som är nybörjare i att undervisa fem stycken uppsatser ELLER bara behöver allt material på ett ställe. Klicka här för att kolla in det:. Jag har en gratisbit till dig! Ange ditt förnamn och din e-postadress nedan. Dessa uppgiftskort hjälper dina elever att hålla sig skarpa på sina fem stycken uppsatskunskaper. Eleverna kommer att granska hooks uppmärksamhetsfångare, avhandlingsmeningar, kroppsstycken, ämnesmeningar, avslutningar och mer. Varje kort innehåller ett unikt skrivexempel! Jag gillade verkligen att läsa det här. Sätter ditt skrivpaket på min TPT-önskelista!


Tack, Shannon! Jag uppskattar att du tar dig tid att lämna en kommentar. Jag är så glad att mitt blogginlägg var till hjälp för dig! Tack för tipsen! När jag undervisade i årskurs 6 undervisade jag i samma ämne, men kämpade för att komma igång. Jag önskar att jag hade det här då! Det här hjälpte mig så mycket! Tack så mycket, jag är en förälder och detta hjälpte mig verkligen att vara tydlig med hur jag skulle vägleda min son. Gud välsigne dig alltid. Det här ser bra ut! Ser fram emot att få använda dina tips och grejer med mina 6:e klassare. Meddela mig om uppföljande kommentarer via e-post. Meddela mig om nya inlägg via e-post. Eleverna ska ha många möjligheter att sitta ner med läraren en-mot-en för att diskutera konturer och kritisera skrivuppgifter.


Jag har tyckt att den här lektionen är mer framgångsrik om du först lägger ner mycket tid på att bara skriva konturer. Bygg långsamt vidare på teser, skäl, detaljer, inledning, avslutning och övergångar. Till sist, snälla, för kärleken att lära, och allt som är bra och ljust i världen, lägg till din egen personlighet och framför allt humor till din undervisning. Precis som hur våra uppsatser borde vara intressanta för att bli minnesvärda, ju roligare din lektion är, desto mer kommer eleverna att få ut av den. FLEX-rekryterare kommer att läsa en miljard av dessa uppsatser och studenter måste sticka ut för att ha en chans på ett år i Amerika.


Att studera i Amerika kommer att bli en fantastisk upplevelse, men jag kommer också att vara väldigt glad över att komma hem. Självklart kommer jag sakna min familj. Men jag är också glad över att träffa mina vänner och berätta allt om Amerika! När jag kommer tillbaka från USA kommer jag att hjälpa till att leda en amerikansk kulturklubb, visa videor från gymnasielivet och hjälpa Access-studenter. Att leda en amerikansk kulturklubb kommer att lära eleverna om nya saker. Jag vill dela ny musik och leda en hiphopdansklubb. Jag gick på många danser på min skola i Amerika och det var så roligt!


Min dansgrupp i Amerika vill hålla kontakten med oss ​​och vi kommer att spela in videor och skicka dem till varandra. Jag tog många videor av min gymnasieskola i Amerika. Jag vill visa min skola deras cafeteria, deras klassrum och gymnastiksalen. Jag vet att vi kan göra några förändringar i vår skola för att göra den ännu bättre. Vi kommer att lyssna på sånger och skriva brev till studenter i Amerika. Det är en bra chans att lära sig engelska från modersmålstalare! Efter att jag kommit tillbaka från Amerika kommer jag att bli så glad att se min familj och mina vänner igen! Men jag vet att jag kommer att sakna min plats i USA också. Jag kommer att kunna hålla kontakten med mina vänner i Amerika och lära mina vänner nya saker genom att leda klubbar, visa videor och hjälpa till med Access.


Gilla Gilla. Du kommenterar med din WordPress. com-konto. Du kommenterar med ditt Google-konto. Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Meddela mig om nya kommentarer via e-post. Meddela mig om nya inlägg via e-post. Lektionsplan — Uppsatsen med 5 stycken Mål: Eleverna kommer att kunna skriva en orduppsats med hjälp av 5-styckesform för att inkludera 1 En uppmärksammad introduktion 2 En avhandling som listar 3 skäl 3 3 stycken med 3 skäl som ämnessatser 4 En slutsats som upprepar inledningen med olika ord. Betona specifika skäl. Låt eleverna fylla i följande diagram för att hjälpa dem med formen och skälen. Skriv konturen ovan på tavlan och låt eleverna kopiera till sina anteckningsböcker.


Ge ett exempel på uppsats. Studenterna måste: a Identifiera och understryka avhandlingen; b Numrera skälen i avhandlingen; c Numrera och understryka skälen i ämnesmeningarna; och d Numrera skälen i slutsatsen. Gå igenom dessa en i taget och få svar från eleverna.

No comments:

Post a Comment